Despre Biciclete
ABC-ul ciclistului
Istoria bicicletei, incepe acum aproape doua sute de ani, cand un baron german s-a gandit la un mod mai simplu de a se deplasa prin parcurile si gradinile palatului sau. El a fost inspirat de schitele lui Leonardo da Vinci si a unor francezi ce au incercat si ei sa realizeze un vehicul cu două roti. Primele modele au fost din lemn, fara pedale, ce se impingeau cu ajutorul picioarelor, ca si in cazul trotinetei. Aceasta bicicleta nu a fost foarte indragita, deoarece nu era comoda, mai ales pe drumurile din acea vreme.
Apoi au aparut velocipedele, care aveau o roata foarte mare cu pedale, in fata. Velocipedul era foarte periculos, deoarece biciclistul statea la o inaltime destul de mare si putea sa cada cu usurinta direct in cap, mai ales la franare.
Mai tarziu a fost inventata o bicicleta din otel, cu roti egale, cu cauciucuri si care avea pedale si lant. La inceput, erau foarte scumpe fiind folosite numai de catre oamenii instariti, doar pentru distractie.
Odata cu inventarea cauciucului cu camera, bicicleta a devenit mult mai confortabila. Datorita cererii in crestere au aparut si primele fabrici de biciclete. Astfel a devenit accesibila pentru toti oamenii ajungand foarte populara. Femei si barbati au preferat mersul pe bicicleta pentru a parcurge distante din ce in ce mai mari. Fie ca se duceau la serviciu, la cumparaturi sau in plimbari de placere, bicicleta era cel mai accesibil mod de deplasare.
De atunci bicicletele au tot evoluat. Au devenit mai usoare, mai frumoase, de dimensiuni si modele diferite, destinate adultilor dar si copiilor.
Ciclismul a aparut datorita tinerilor care au indragit mersul pe bicicleta. La inceput, au fost intreceri intre copii si s-a ajuns rapid la competitii sportive si chiar la maratoane, intre grupuri mai mari de adulti.
Participantii la astfel de curse au simtit nevoia de a-si imbunatati fiecare bicicleta cu care „alerga”. Astfel s-au realizat bicicletele de concurs, ce erau perfectionate si construite pentru inaltimea fiecarui ciclist.
Ciclismul s-a raspandit atat in Europa cat si in America. Se organizau competitii nationale si internationale, unele dintre acestea devenind probe Olimpice ce sunt faimoase si in ziua de astazi. Cele mai importante, din Europa sunt: Turul Frantei, Turul Italiei, Turul Flandrei. Aceste competitii au evoluat in timp, probele s-au diversificat asa ca si bicicletele folosite au inceput sa difere intre ele.
Bicicleta de sosea, numita si cursiera a aparut prima, deoarece la inceput intrecerile se desfasurau numai pe sosele.
Cursiera are mai multe viteze, cauciucuri subtiri si se recunoaste usor după forma curbata a ghidonului, asemanator unor coarne de berbec. Ea trebuia sa fie cat mai usoara. A fost fabricata, la inceput, din otel, apoi din aluminiu si acum din carbon. Poziția ciclistului este foarte aplecata pentru a atinge viteze cat mai mari. Ciclismul de sosea este cea mai cunoscuta ramura a acestui sport.
Si tara noastra a avut si are sportivi cu renume international. Cea mai importanta competitie nationala fiind Turul Romaniei.
Dupa cativa ani de la aparitia cursierei, ciclistii trebuiau sa parcurga trasee mai lungi care, pe alocuri, erau si pe drumuri de pamant. Atunci, in Europa, s-au organizat primele competitii de ciclocross. Acest concurs se desfasura in totalitate pe drumuri neasfaltate si poteci, chiar si pe noroi. Bicicleta de ciclocross seamana cu o cursiera, fiind mai rezistenta, cu cauciucuri cramponate si cu frane special construite pentru a fi eficiente si pe noroi. Ciclocross-urile sunt cel mai des folosite de catre englezi. Ei fiind cei ce le-au si inventat, datorita climei ploioase din tara lor.
In aceeasi perioada, un grup de americani din California, au descoperit o nouă distractie, si anume de a se intrece pe dealurile din zona lor. Pasionati, ei au inceput sa-si modifice singuri cateva biciclete de oras, pentru a fi mai rezistente. Foarte multi tineri au indragit acest sport dorindu-si o bicicleta la fel ca ale lor. La inceput ei au construit cateva biciclete pentru prieteni, mai apoi, ajungand sa le construiasca intr-un număr mare.
Aceasta bicicleta au denumit-o Mountain Bike, adica bicicleta de munte. Avand cauciucuri cu balonul mai mare, cu crampoane si avand un cadru mai rezistent se putea merge cu viteza pe orice drum de munte. Ele au devenit foarte rapid populare si s-au raspandit si in Europa. Astfel au aparut si primele concursuri de Cross Country si Extrem Cross.
In prezent bicicletele de munte au amortizoare si mai multe viteze, pentru a putea urca diverse pante mai usor. Competitiile de Cross Country se desfasoara pe trasee off-road, unele de viteza, altele mai dificile, ce includ urcari si coborari mai grele. La Extrem Cross, de obicei, participa ciclistii mai experimentati avand de parcurs trasee cu elemente tehnice special amenajate.
Acesta ramura a ciclismului este intr-o continua crestere si in tara noastra. Participantii maratoanelor de cross fiind atat sportivi profesionisti cat si foarte multi ciclisti amatori.
Odata cu progresul ciclismului si al bicicletelor, oamenii au inceput sa mearga cu viteze mai mari atat pe sosea cat si pe traseele montane. Din aceasta cauza, pentru siguranta ciclistilor, au fost realizate echipamente de protectie, cel mai important fiind casca.
Evolutia bicicletelor a dus la extinderea ciclismului catre noi tipuri de competitii.
Down Hill este un sport extrem, desfasurat pe un traseu special amenajat, ce coboara de pe munte, trecand prin gropi, bolovani, busteni si stanci, concurentii folosind niste biciclete de munte speciale. Acestea au amortizoare foarte mari, frane puternice si putine viteze, sunt mai grele si se folosesc numai pentru coborari.
Datorita copiilor ce se jucau prin parcuri, incercand noi stiluri si figuri, au aparut bicicletele si competitiile de Trial si BMX. Aceste tipuri de biciclete, mai mici si mai simple, sunt destinate pentru acrobatii si sarituri.
Ciclismul modern este intr-o continua dezvoltare. Acesta nu se limiteaza numai la competitii. Multi pasionati aleg plimbarile si drumetiile in natura. Fie ca este o plimbare in familie sau o calatorie in jurul lumii, in momentul de fata se poate gasi tipul de bicicleta potrivit.
In Romania, drumetiile pe bicicleta sunt foarte indragite si deja au aparut diverse trasee de cicloturism. Ciclistii prefera zone turistice unde sa poata imbina sportul cu dragostea pentru natura. Judetul Buzau este cunoscut pentru numeroasele trasee oferite de Subcarpatii de Curbura.
In afara de latura sportiva, bicicleta este prezenta in stilul nostru de viata din ce in ce mai mult si in mediul urban. Atentia acordata bicicletelor a crescut si ea in ultimii ani. Aceasta are in principal trei cauze:
- Deblocarea traficului in marile orase;
- Scaderea nivelului de poluare din zonele urbane;
- Mentinerea sanatatii oamenilor.
Este recunoscut faptul ca cei ce folosesc zilnic bicicleta, si fac miscare mai des, se imbolnavesc mai rar decat cei ce nu fac miscare deloc.
Majoritatea oraselor din Europa si din lume promoveaza mersul pe bicicleta, avand ca prioritati crearea de facilitati destinate ciclismului. Dintre acestea cele mai importante ar fi:
- Amenajarea de piste speciale destinate ciclistilor, atat in interiorul oraselor cat si de legatura catre cat mai multe obiective turistice. In tara noastra s-au inceput demersurile doar in marile orase pentru integrarea de piste pentru biciclete pe arterele utilizate frecvent de catre ciclisti.
- Amplasarea de parcari cu locuri speciale pentru biciclisti, precum si campinguri pentru cicloturisti.
- Dezvoltarea retelelor publice de biciclete, fara taxa. Parisul se bucura de cea mai moderna retea de inchirieri de biciclete din Europa, pana la ora actuala.